Zorgprofessional wil eenduidige en betrouwbare informatie over palliatieve zorg

Agora, Fibula en IKNL hebben in het voorjaar van 2016 een onderzoek laten uitvoeren onder zorgprofessionals naar hun behoefte aan online informatie over palliatieve zorg en de eisen die zij hieraan stellen. Uit het onderzoek komt naar voren dat de informatie te veel versnipperd is en dat professionals soms twijfelen aan de betrouwbaarheid ervan. Agora, Fibula en IKNL gebruiken de onderzoeksresultaten om de informatievoorziening beter aan te laten sluiten bij de wensen van de zorgprofessionals.

Het door ZonMw gefinancierde onderzoek bevestigt het beeld van Agora, Fibula en IKNL dat de informatie over palliatieve zorg te versnipperd is. Zorgprofessionals willen beter vindbare, eenduidige en betrouwbare informatie. Een van de respondenten verwoordt dit als volgt: “Ik heb behoefte aan iets centraals; eenduidigheid, zodat we (zorgprofessionals) landelijk dezelfde informatie hebben.”

Per doelgroep
Het onderzoek geeft ook specifiek per doelgroep inzicht in welke informatie over palliatieve zorg voor hen het belangrijkste is, welke wensen er zijn en welke eisen zij stellen aan de informatievoorziening. Respondenten geven aan dat de context waarin zij informatie zoeken een belangrijke rol speelt. Tijdens het werk wil men vaak kort en snel antwoord op een vraag, terwijl men thuis meer verdiepende informatie zoekt. 

Methode
Het gebruikersonderzoek bestond uit telefonische interviews en een online enquête. Doelgroepen die deelgenomen hebben aan het onderzoek zijn vooral verpleegkundigen, verzorgenden, huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, medisch specialisten, psychologen, geestelijk verzorgers, netwerkcoördinatoren en beleidsmedewerkers. Meer dan 1.100 respondenten hebben hieraan bijgedragen.

Versnippering tegengaan
In de palliatieve zorg zijn in de loop der jaren veel initiatieven genomen om de zorg te verbeteren. Dat heeft geleid tot veel informatie op verschillende plaatsen. Agora, Fibula en IKNL hebben met het onderzoek inzicht gekregen in welke informatie verschillende groepen zorgprofessionals zoeken en hoe de informatievoorziening – onderbouwd - kan worden aangepast om op deze wensen aan te sluiten. Een betere informatievoorziening over palliatieve zorg is onderdeel van de intensivering van de samenwerking tussen Agora, Fibula en IKNL. De partijen zetten met dit organisatie-overstijgende initiatief een eerste stap om de versnippering tegen te gaan.

Informatie
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Floor Dijxhoorn (f.dijxhoorn@iknl.nl). 

categorie: Palliatieve fase
Gerelateerd

Zorg rond slechtnieuwsgesprek beter afstemmen op individuele patiënten

slechtnieuwsgesprek

De zorg voor patiënten met een ongeneeslijke vorm van kanker dient beter afgestemd te worden op de specifieke behoeften van individuele patiënten. Dat geldt in het bijzonder voor de zorg, ondersteuning en informatievoorziening na het gesprek waarin zij te horen hebben gekregen ongeneeslijk ziek te zijn. Dat concluderen Stegmann & Geerse (UMC Groningen) en medeauteurs op basis van een Doneer Je Ervaring-peiling vanuit de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK).

lees verder

Richtlijnen Pijn bij Kanker en Pijn bij gevorderde COPD en Hartfalen beschikbaar

Richtlijnen Pijn bij Kanker en Pijn bij gevorderde COPD en Hartfalen beschikbaar

De herziene richtlijn ‘Diagnostiek en behandeling van pijn bij patiënten met kanker’ is gereed. De richtlijn is multidisciplinair en evidence-based gereviseerd. Deze  richtlijn vervangt zowel de richtlijn ‘Pijn in de palliatieve fase’ op Pallialine (2010) als de richtlijn ‘Diagnostiek en behandeling van pijn bij patiënten met kanker’ (NVA, 2015). 

lees verder