Kennis van IKNL dichterbij patiënt via kanker.nl

IKNL en Stichting kanker.nl hebben op 16 maart 2017 een samenwerkingsovereenkomst getekend. Deze stap is een formele bevestiging van de waarde die IKNL hecht aan betrouwbare informatie over kanker voor (ex-)patiënten en hun naasten. Stichting kanker.nl werkt samen met IKNL om de patiënt en de zorgprofessional  met elkaar in gesprek te laten gaan om samen beslissingen te nemen tijdens het ziekteproces. 

Als kennis- en kwaliteitsinstituut voor de oncologische en palliatieve zorg met de Nederlandse Kankerregistratie (NKR) als belangrijkste basis, deelt IKNL haar kennis met onder meer ziekenhuizen, medische professionals, politiek en wetenschap. Ook wil IKNL dat betrouwbare informatie over kanker eenvoudig beschikbaar is voor patiënten. Om deze kennis daadwerkelijk bij de patiënt te krijgen, is gekozen om nauw samen te werken met kanker.nl.

Bestuursvoorzitter Peter Huijgens van IKNL: ‘Met de samenwerking met kanker.nl vertalen we gegevens uit de NKR en onderzoek naar informatie specifiek gericht op patiënten. We brengen onze kennis nu dus rechtstreeks dáár waar de patiënten zijn.’ IKNL gaat zich ook inzetten voor de bekendheid van kanker.nl in de ziekenhuizen. Want naast de specialist als informatiebron, gebruikt de patiënt het internet als bron. 

380.000 bezoekers per maand
Kanker.nl biedt informatie op basis van de medische richtlijnen en is daarmee ondersteunend aan de informatie in de spreekkamer. Kanker.nl combineert betrouwbare medische informatie met een sociaal netwerk. Maandelijks heeft kanker.nl ca 380.000 unieke bezoekers. Zo’n 11.000 mensen hebben een profiel aangemaakt en delen via het sociale netwerk ervaringen met elkaar. Alle informatie in de bibliotheek op kanker.nl is door artsen en deskundigen gecontroleerd.

Directeur van Stichting kanker.nl Nelke Manders: ‘Voor een jonge organisatie binnen de kankerbestrijding is de samenwerking met een ervaren kennisinstituut als IKNL een belangrijke stap in de doorontwikkeling van patiënteninformatie. Het netwerk van IKNL helpt ons om kanker.nl door zorgprofessionals in gebruik te laten nemen. Hiermee dient de samenwerking het gezamenlijke doel om het gesprek tussen de patiënt en zorgprofessional te verbeteren.’

 

Gerelateerd

Zorg rond slechtnieuwsgesprek beter afstemmen op individuele patiënten

slechtnieuwsgesprek

De zorg voor patiënten met een ongeneeslijke vorm van kanker dient beter afgestemd te worden op de specifieke behoeften van individuele patiënten. Dat geldt in het bijzonder voor de zorg, ondersteuning en informatievoorziening na het gesprek waarin zij te horen hebben gekregen ongeneeslijk ziek te zijn. Dat concluderen Stegmann & Geerse (UMC Groningen) en medeauteurs op basis van een Doneer Je Ervaring-peiling vanuit de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK).

lees verder

Richtlijnen Pijn bij Kanker en Pijn bij gevorderde COPD en Hartfalen beschikbaar

Richtlijnen Pijn bij Kanker en Pijn bij gevorderde COPD en Hartfalen beschikbaar

De herziene richtlijn ‘Diagnostiek en behandeling van pijn bij patiënten met kanker’ is gereed. De richtlijn is multidisciplinair en evidence-based gereviseerd. Deze  richtlijn vervangt zowel de richtlijn ‘Pijn in de palliatieve fase’ op Pallialine (2010) als de richtlijn ‘Diagnostiek en behandeling van pijn bij patiënten met kanker’ (NVA, 2015). 

lees verder