Validatietool

De IKNL Validatietool biedt zorgmedewerkers de gelegenheid om de gegevens die IKNL in opdracht van het ziekenhuis vastlegt te valideren. De IKNL Validatietool is een besloten webomgeving voor ziekenhuizen waarmee medisch specialisten en andere betrokkenen toegang hebben tot informatie uit de Nederlandse Kankerregistratie (NKR), die wordt doorgeleverd aan aan andere databronnen. Momenteel worden gegevens geleverd aan aan MRDM/DICA ten behoeve van de kwaliteitsregistraties en de NZa ten behoeve van volumenormen.  

Inloggen IKNL Validatietool

De IKNL Validatietool beschikbaar voor het valideren van data bestemd voor alle DICA kwaliteitsregistraties waarvoor IKNL de doorlevering verzorgt en voor data rondom het aanleveren van volumenormen bij de NZa. 

Naar de validatietool

Voor het inloggen bij de IKNL Validatietool past IKNL technologie toe van het Microsoft Azure platform. Via dit platform zorgen we ervoor dat inloggen bij de IKNL Validatietool makkelijk, snel en veilig is. Deze technologie maakt het mogelijk om Single Sign On toe te passen. Dit houdt in dat als u in de browser bent ingelogd met uw ziekenhuisaccount voor één van de applicaties van IKNL u niet opnieuw hoeft in te loggen om toegang te krijgen voor de Validatietool. 

Eerste keer inloggen

Voor de eerste keer inloggen dient u de link te gebruiken die u ontvangen heeft via de uitnodigingsmail van IKNL.

Aanmelden

Als u een uitnodiging per e-mail heeft ontvangen kunt u inloggen met het e-mailadres en wachtwoord van uw organisatie. Hoe u kunt inloggen is afhankelijk van het type account dat voor u beschikbaar is. Er zijn twee typen gebruikersaccounts beschikbaar binnen de IKNL validatietool. De applicatie beoordeelt aan de hand van uw e-mailadres welk type account voor u van toepassing is.

1)    Inloggen met Azure account (standaard)

Maakt uw organisatie gebruik van Microsoft Azure? Dan kunt u eenvoudig inloggen via het voor u bekende e-mailadres en wachtwoord waar u ook mee inlogt bij uw eigen ziekenhuis of zorginstelling voor uw e-mail of bijvoorbeeld SharePoint.

LET OP: Bij het invoeren van het telefoonnummer, laat u na +31 de 0 waarmee het telefoonnummer begint weg. Dus bijv. 612345678. En niet 0612345678.

Hoe weet ik of mijn ziekenhuis/organisatie gebruik maakt van Microsoft Azure?

Gebruikt u Office365, Outlook, SharePoint, OneDrive voor Bedrijven of Teams? Dan is de kans groot dat uw ziekenhuis is aangesloten bij Microsoft Azure. Weet u het niet zeker? Neem dan contact op met de ICT supportdesk van uw ziekenhuis.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Wanneer u uw wachtwoord niet meer weet dan kunt u deze zelf herstellen op de inlogpagina. U klikt dan op de link 'Wachtwoord Vergeten' en volgt daarna de stappen die op het scherm worden gepresenteerd. Let op dat u hiermee ook het wachtwoord aanpast waarmee u inlogt voor uw e-mail, SharePoint of bijvoorbeeld OneDrive voor Bedrijven.

Er gaat iets mis bij het inloggen

Als er iets mis gaat bij het inloggen kunt u het beste eerst contact opnemen met de ICT supportdesk van uw ziekenhuis. Deze is namelijk in staat om te helpen met uw eigen ziekenhuis of zorginstelling Azure account. Komt u er toch niet uit? Neem dan contact met ons op via validatie@iknl.nl.

2)     Inloggen als uw ziekenhuis/zorginstelling geen Microsoft Azure gebruikt

Gebruikt uw organisatie geen Microsoft Azure? Dan kunt eenvoudig inloggen via een eenmalig te gebruiken numerieke code. Wanneer u de validatietool probeert te openen vult u uw e-mailadres in. U kunt vervolgens kiezen om een numerieke code te laten versturen naar uw e-mailadres. Vul deze code uit de e-mail daarna in op de inlogpagina. U kunt altijd inloggen door gebruik te maken van eenmalige codes en u hoeft dus geen wachtwoord aan te maken of te onthouden.

Afmelden

U kunt u afmelden voor de Validatietool door rechtsboven in het scherm te klikken op ‘afmelden’. Als u de pagina afsluit, wordt u niet afgemeld.  

Korte Handleiding 

Als u bent ingelogd, kiest u de instelling en de kwaliteitsregistratie waarvan u de gegevens wilt valideren.  
U kunt ervoor kiezen om alle patiënten langs te lopen en te valideren, maar u kunt er ook voor kiezen om op bepaalde kenmerken te valideren, bijvoorbeeld door het selecteren van patiënten met complicaties. Als u op een van de kenmerken klikt, opent zich een subset van patiënten. 

Valideren

Ter identificatie van de patiënt is steeds het ziekenhuispatiëntnummer en de geboortedatum opgenomen. Links opent zich een lijst met patiënten met die kenmerken. Voor iedere patiënt staan vier icoontjes, zie voor uitleg de afbeelding hieronder.

-    Met het vinkje helemaal links kunt u voor uzelf aangegeven dat u deze patiënt heeft gevalideerd. U zet het vinkje dan op groen.
-    Het linker bolletje geeft aan of u deze patiënt heeft bekeken. Net als in uw e-mailbox. Het blauwe bolletje wordt grijs op het moment dat u die patiënt aanklikt.
-    Het rechter bolletje geeft aan of annotaties zijn gemaakt bij die patiënt. Het bolletje kleurt dan roze.
-    De tekstballon rechts geeft aan of er op het eerste tabblad een opmerking is gemaakt over de patiënt. De tekstballon kleurt dan roze.

Navigeren

Rechts kunt u door de patiënten navigeren. De gegevens van de patiënten zijn weergegeven op verschillende tabbladen.

Annotatie maken

Als u het niet eens bent met een geregistreerde waarde, klikt u op het potlood naast de betreffende variabele om een annotatie te maken. Er ontvouwt zich dan een scherm met opties. Daaronder opent een scherm waarin u een opmerking kunt maken. Als u bijvoorbeeld een datum verandert, kunt in het opmerkingenveld eronder noteren in welke brief die datum te vinden is. 

Zodra u een annotatie heeft gemaakt, wordt dit op verschillende manieren weergegeven: 1) uw naam en de datum verschijnen bij de annotatie, 2) bij het betreffende tabblad verschijnt een roze bolletje, 3) in de lijst met patiënten verschijnt bij de betreffende patiënt een roze bolletje. Op de homepage wordt de patiënt met een annotatie meegeteld bij ‘patiënten met annotaties’. 

Akkoord geven

Als u klaar bent met valideren klikt u op de homepage op het vakje ‘ik ga akkoord….’. Daarmee geeft u IKNL toestemming om de data, na verwerking van annotaties, door te leveren aan MRDM/DICA. Nadat u akkoord heeft gegeven kunt u geen nieuwe opmerkingen meer maken.

Validatiegesprek

De datamanager van IKNL verwerkt de annotaties en voorgestelde correcties. Als zij daar vragen over heeft, plant zij een validatiegesprek met u in. Als er geen vragen zijn, worden de annotaties verwerkt en het bestand met wijzigingen doorgeleverd.