Praktijkteam palliatieve zorg VWS operationeel

Het ministerie van VWS heeft een praktijkteam palliatieve zorg ingesteld. Zorgprofessionals kunnen vanaf 1 maart knelpunten en goede voorbeelden doorgeven aan dit praktijkteam en met vragen op het gebied van organisatie en financiering kunnen zij terecht bij de Helpdesk zorgaanbieders.

De installatie van een praktijkteam is één van de toezeggingen die op 28 januari 2016 zijn gedaan aan de Tweede Kamer tijdens het Algemeen overleg palliatieve zorg. Het is de bedoeling dat dit team knelpunten en goede voorbeelden gaat inventariseren binnen de palliatieve zorg. VWS roept professionals in de palliatieve zorg op om signalen en goede voorbeelden door te geven via meldpunt@juisteloket.nl.

Organisatie en financiering palliatieve zorg
Voor vragen over organisatie en financiering van de palliatieve zorg kunnen zorgprofessionals terecht bij de Helpdesk zorgaanbieders. Deze helpdesk heeft een apart onderdeel speciaal gericht op de palliatieve zorg met experts op dit gebied. De leden van de helpdesk zijn werkzaam bij VWS, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) en Fibula (de koepel van netwerken palliatieve zorg). Vragen en knelpunten worden behandeld in samenspraak met regionale vertegenwoordigers van de netwerken palliatieve zorg, verzekeraars en zorgkantoren. 

Vragen over patiënt in de palliatieve fase
Als verpleegkundige, huisarts, medisch specialist of specialist ouderengeneeskunde kunt u vragen hebben over een patiënt in de palliatieve fase. Denk aan vragen over symptoombestrijding, psychosociale problemen, ethische dilemma’s, inzet van hulpmiddelen, coördinatie van zorg of spirituele en zingevingsproblemen. Hiervoor kunt u terecht bij de IKNL-consultatieteams Palliatieve zorg. Consulenten uit deze teams nemen ook op verzoek ook deel aan multidiscipliniare overleggen (mdo’s) in de eerste lijn (PaTz) en in ziekenhuizen. 

Aanvullende informatie over het praktijkteam palliatieve zorg is beschikbaar op agora.nl.

categorie: Palliatieve fase
Gerelateerd

Zorg rond slechtnieuwsgesprek beter afstemmen op individuele patiënten

slechtnieuwsgesprek

De zorg voor patiënten met een ongeneeslijke vorm van kanker dient beter afgestemd te worden op de specifieke behoeften van individuele patiënten. Dat geldt in het bijzonder voor de zorg, ondersteuning en informatievoorziening na het gesprek waarin zij te horen hebben gekregen ongeneeslijk ziek te zijn. Dat concluderen Stegmann & Geerse (UMC Groningen) en medeauteurs op basis van een Doneer Je Ervaring-peiling vanuit de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK).

lees verder

Richtlijnen Pijn bij Kanker en Pijn bij gevorderde COPD en Hartfalen beschikbaar

Richtlijnen Pijn bij Kanker en Pijn bij gevorderde COPD en Hartfalen beschikbaar

De herziene richtlijn ‘Diagnostiek en behandeling van pijn bij patiënten met kanker’ is gereed. De richtlijn is multidisciplinair en evidence-based gereviseerd. Deze  richtlijn vervangt zowel de richtlijn ‘Pijn in de palliatieve fase’ op Pallialine (2010) als de richtlijn ‘Diagnostiek en behandeling van pijn bij patiënten met kanker’ (NVA, 2015). 

lees verder