Belasting mantelzorger in beeld brengen

Het gespreksmodel mantelzorgondersteuning van IKNL is één van de goede voorbeelden van hulpmiddelen in de palliatieve zorg. Een model dat nog volop in ontwikkeling is. De trajecten die in Nederland lopen, al dan niet met ZonMw-subsidie, geven IKNL waardevolle input. 

Inzicht in sociaal netwerk
Binnen twee netwerken palliatieve zorg heeft een aantal thuiszorgorganisaties het gespreksmodel geïmplementeerd. Zo 'n 80 zorgverleners van aangesloten organisaties zijn getraind in het gebruik van het gespreksmodel. Daarnaast staat een programma klaar om informatie over het gebruik van het gespreksmodel over te dragen aan collega-zorgverleners. 
Wijkverpleegkundigen zijn enthousiast. Zij geven aan dat met het meteen inzetten van het gespreksmodel bij de intake, direct een beeld ontstaat van het sociale netwerk rondom de mantelzorger. Het gespreksmodel maakt dat er oog is voor de mantelzorger, biedt ondersteuning in de vorm van advies en hulp bij het vinden van oplossingen en voorkomt zo overbelasting van de mantelzorger.

Van knelpunt naar verbeterpunt
Het traject kende ook enige knelpunten. De meeste daarvan zet IKNL om naar verbeterpunten. Zo komt er meer aandacht voor wat een zorgverlener of mantelzorger kan inzetten zoals praktische hulpmiddelen, informatiebronnen, hulp van vrijwilligers of contact met lotgenoten. Die mogelijkheden verschillen soms ook per woonplaats. Daarnaast zijn suggesties gedaan ten aanzien van aanpassingen in de vragenlijst. Maar ook het inbouwen van de vragenlijst in het digitaal documentbeheerssysteem en/of cliëntendossier behoeven aandacht. Daarnaast vraagt borging extra aandacht.

Voor de volledige casus zie nieuwsbrief palliatievezorg ZonMW 

Meer informatie over mantelzorg www.palliaweb.nl/onderwijs/goede-voorbeelden.  

Bestellen brochure met het gespreksmodel in de IKNL-webshop.

Gerelateerd

Zorgverlener heeft vaak behoefte aan sparren met specialist in palliatieve zorg

Naast advies van farmacologische aard, zoeken zorgverleners vaak ook een sparringpartner in de specialist palliatieve zorg wanneer zij om consultatie vragen. Dat blijkt uit cijfers van IKNL, dat onderzocht welk soort vragen zorgverleners het vaakst hebben wanneer zij vragen hebben over de best passende behandeling van een palliatieve patiënt. In 2019 had in bijna een derde van de consulten de aanvrager ook behoefte aan ruggespraak met een specialist palliatieve zorg.

lees verder

Psychosociale gevolgen van kanker weinig teruggevonden in EPD

ouder paar wandelt in bos

Kanker heeft grote impact, niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch en sociaal. Circa 30% van de mensen die leeft met of na kanker heeft behoefte aan professionele ondersteuning voor de gevolgen van kanker. Maar deze ondersteunende zorg bereikt hen helaas nog niet altijd optimaal. Voor goede afstemming van psychosociale zorg, het uitvragen van behoefte en eventuele verwijzing, is het nodig dat hierover informatie gestandaardiseerd wordt vastgelegd in het medisch dossier.

lees verder